گره کور ترافیک تبریز دست کیست؟!
نرمخبر – آذربایجان شرقی –چندی قبل از زبان رئیس پلیس راهور استان آمده بود، «علت عمده پارک دوبله، نبود محل پارکینگ میدانست» مشکل ترافیک تبریز، در معابر اصلی و فرعی روبروست. ۵۸ درصد از تبریزی ها خودروی شخصی طبق یک نظرسنجی ، در مجموع ۵۸.۹ درصد از تبریزی ها خودروی شخصی، ۱۹.۴۲ درصد تاکسی، ۱۶.۱۹ […]
نرمخبر – آذربایجان شرقی –چندی قبل از زبان رئیس پلیس راهور استان آمده بود، «علت عمده پارک دوبله، نبود محل پارکینگ میدانست» مشکل ترافیک تبریز، در معابر اصلی و فرعی روبروست.
۵۸ درصد از تبریزی ها خودروی شخصی
طبق یک نظرسنجی ، در مجموع ۵۸.۹ درصد از تبریزی ها خودروی شخصی، ۱۹.۴۲ درصد تاکسی، ۱۶.۱۹ درصد اتوبوس شهری و ۵.۴۶ درصد مترو را برای رسیدن به مقصد انتخاب کرده اند و همین اعداد و ارقام نشان می دهد که وسایل نقلیه عمومی در تبریز وضعیت خوبی نبوده و مردم نیز حوصله کافی برای تحمل سختی های استفاده از این وسایل را ندارند.
گره کور و بازنشدنی ترافیک، علاوه بر معابر اصلی در کوچه پس کوچه های تبریز شکل گرفته و مشکلات مردم را بطور تصاعدی بالا برده است. عبور و مرورِ آسان، در بخش بزرگی از معابر و محلات تبریز به یک آرزو تبدیل شده است.
- روزانه از حدود یک میلیون مسافری که در تبریز جابجا می شود ۳۰۰ هزار مسافر سهم اتوبوسرانی است و سهم تنها مسیر اتوبوس تندرو از این میزان هم حدود ۱۵۰ هزار نفر است، بررسی اعداد و ارقام مطرح شده نشانگر آن است که نقش اتوبوسرانی در حمل و نقل عمومی کمرنگ تر شده و در سال های اخیر با توجه به کاهش کیفیت خدمات، رو به تنزل گذاشته است.
اما نکته اینجاست که نباید با این مسئله چند لایه، ساده و دم دستی برخورد کرد.
ساده اندیشانه است که پلیس در ردیف اول مطالبه قرار گیرد. نباید بمانند مساله حجاب، حلقه آخر یعنی پلیس به حلقه اول مطالبه تبدیل شود به این معنا که سایر دستگاه ها که نقش مهم و موثری در تعدیل و یا افزایش ترافیک دارند، مورد بازخواست قرار نگیرند و پلیس به عنوان تنها «فعال مایشاء» جا انداخته شود.
- تبریز با مشکل ترافیک در معابر اصلی و فرعی روبروست. امروز گره کور و بازنشدنی ترافیک، علاوه بر معابر اصلی در کوچه پس کوچه های تبریز شکل گرفته و مشکلات مردم را بطور تصاعدی بالا برده است. عبور و مرورِ آسان، در بخش بزرگی از معابر و محلات تبریز به یک آرزو تبدیل شده است.
وقتی دستگاه های مختلف با سیاست های غلط به ترافیک دامن زده اند، پلیس برای باز کردن گره کور ترافیک چه باید بکند؟!
در معابر اصلی به مشاغل «ترافیک زا» به مانند پزشکان میدان داده ایم و در محلات و معابر فرعی، دست بساز بفروش های غیر مجاز را باز گذاشته ایم. با این حجم تولید مسکنِ غیر مجاز که از هیچ اصول شهری پیروی نمی کند، پلیس میخواهد چه کند؟!
اگر ترافیک مسئله ما هست که هست، باید لایه های مهم آن را به بوته نقد و نظر بیاوریم تا شاید متولیان امر نسبت به خیانتی که در حق شهر و شهروندان می شود، آگاه و متنبّه شوند.
- براساس آمار جدید روح الله رشیدی رئیس کمیسیون عمران حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تبریز ۴۰ درصد از ۴ میلیون سفر روزانه در شهر مربوط به مترو، اتوبوس و تاکسی است اما بیش از ۶۰ درصد سفر های درون شهری از طریق خودروهای شخصی صورت میگیرد. طبق این آمار در سال ۹۶ در کلانشهر تبریز ۴۵۰ هزار خودرو تردد داشت ولی در حال حاضر این رقم به ۹۹۰ هزار خودرو افزایش یافته است.
مواجهه ما با مسائل باید مواجهه عمیق و مبتنی بر حل مسائل باشد.
مسئله ترافیک چنان سیر صعودی بخود گرفته که اگر روزی شنیدید در محلات حاشیه ای تبریز بخاطر ترافیک و پارک خودرو و… نزاع های بزرگ شکل گرفته تعجب نکنید، چون در برخی محلات حقیقتاً ترافیک زندگی مردم را قفل کرده است. و دردآور تر اینکه، سیاست های غلط دستگاه ها، مولّد این وضعِ نابهنجار بوده است.
به گزارش نرم خبر کلانشهر تبریز با دارا بودن ۲۴۰ کیلومتر مربع وسعت و بیش از یکنیم میلیون نفر جمعیت بزرگ ترین و شلوغ ترین شهر آذربایجان شرقی محسوب میشود و باید به معضل ترافیک در تبریز به چشم یک بحران نگریست و برای حل آن اقدامات علمی و عملی عاجلی کرد، چراکه با توجه به شهرسازی خاص تبریز در صورت بروز حادثه در زمان بروز ترافیک در هسته مرکزی شهر بحران ها و خطرات به مراتب سختتری بوجود خواهد آمد.
گزارش از مرتضی شهنازی
https://narmkhabar.ir/?p=7335
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید