ملاواحدی: مکتب فرهنگی و هنری اصفهان از مراغه نشات گرفته است
نرم خبر – آذربایجانشرقی- حجتالاسلام هادی واحدی معروف به ملاواحدی با بیان اینکه فرهنگ و هنر مراغه قدمتی به بلندای تاریخ دارد، اظهار داشت: مکتب فرهنگی و هنری اصفهان از مکتب مراغه نشات گرفته است. وی روز سهشنبه در گفتوگوی اختصاصی با پایگاه تحلیلی نرمخبر، افزود: این تصور که سرآغاز علم، فرهنگ و هنر مراغه […]
نرم خبر – آذربایجانشرقی- حجتالاسلام هادی واحدی معروف به ملاواحدی با بیان اینکه فرهنگ و هنر مراغه قدمتی به بلندای تاریخ دارد، اظهار داشت: مکتب فرهنگی و هنری اصفهان از مکتب مراغه نشات گرفته است.
وی روز سهشنبه در گفتوگوی اختصاصی با پایگاه تحلیلی نرمخبر، افزود: این تصور که سرآغاز علم، فرهنگ و هنر مراغه به دوره خواجه نصیرالدین طوسی برمیگردد، درست نیست زیرا حدود یک قرن قبل از حضور خواجه نصیرالدین در این کهنشهر، گنبد سرخ به عنوان یک اثر فاخر و شاهکار معماری بنا نهاده شد.
ملاواحدی با تاکید بر اینکه گنبد سرخ مراغه قدیمیترین اثر سبک آذری جهان اسلام و از آثار ارزشمند دوره سلجوقی است، اضافه کرد: حضور بزرگانی چون شیخ شهاب الدین سهروردی در مراغه بیانگر این واقعیت است که مراغه روزگاری مهد علم و فرهنگ بود.
وی ادامه داد: تا جایی که استاد شیخ شهابالدین در زنجان به پدرش توصیه کرده بود که وی را باید برای کسب علم به مراغه بفرستد و شیخ اشراق نیز در ۱۳ سالگی به مراغه آمد و خدمت مجدالدین عبدالرزاق جیلی در مدرسه معروف مجدیه، مشغول به یادگیری حکمت و اصول فقه شد.
ملاواحدی تاکید کرد: مکتب علمی، فرهنگی و هنری مراغه به پایهگذاری خواجه نصیرالدین طوسی از مراغه به تبریز، از تبریز به هرات و از هرات به هندوستان و سپس اصفهان انتقال یافت و بر همین اساس نیز گفته میشود که مکتب فرهنگی و هنری اصفهان از مراغه نشات گرفته است.
وی افزود: تاریخ فرهنگ این کهنشهر حدود ۲ قرن پس از خواجه نصیرالدین طوسی بار دیگر شاهد تعالی فرهنگ و هنر بود که یکی از جلوه های آن تربیت فرد برجستهای چون عبدالقادر مراغهای است.
وی با اشاره به اینکه عبدالقادر افتخار مراغه و شاعر و حافظ کل قرآن بود، افزود: وی طبق شواهد تاریخی بانی موسیقی جهان اسلام، نخستین ردیفنویس موسیقی ایران و آخرین نظریهپرداز موسیقی کلاسیک ایرانی است.
ملاواحدی با بیان اینکه در ساخت ملودی سریال امام علی (ع) از متون به جا مانده از عبدالقادر مراغهای استفاده شد، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز فرهنگ و هنر مراغه وارد یک عرصه جدید شد.
وی افزود: هنرمندان حوزههای مختلف فرهنگی و هنری این کهنشهر در آن دوران خوش درخشید و فیلم بلند «خلیفگان خاک» توسط هنرمندان مراغه تولید شد. وی افزود: این فیلم مرهون تلاش آقایانی چون بهنام، صمیعی، رسولینیا، آزارشی و دیگر هنرمندان مراغه است و وجود همین هنرمندان شاخص موجب شد تا انجمن سینمای جوانان مراغه پا بگیرد و بزرگانی چون مرحوم یدالله صمدی به جامعه فرهنگ و هنر کشور تقدیم شود.
ملاواحدی اضافه کرد: مراغه در بقیه حوزههای فرهنگی و هنری از جمله شعر و شاعری نیز دستی بر آتش داشته است و مرحوم استاد کریمی مراغهای و استاد باریشماز از بزرگان این حوزه هستند.
وی ادامه داد: مراغه در بخش فیلمسازی و خوشنویسی نیز بزرگانی چون استاد انصاریان و استاد نیکخو را تقدیم جامعه فرهنگی هنری کشور کرده است و در سایر زمینه نیز جوانانی بسیار خلاق و مستعد دارد. ملاواحدی این را هم بیان کرد که با وجود این همه ظرفیت در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان، جای خالی میزبانی از جشنوارههای ملی و بینالمللی به شدت احساس میشود.
گفتنی است پس از آنکه قلاع اسماعیلیه به تصرف مغولان درآمد، خواجه تسلیم هلاکو شد و از مرگ نجات یافت و با حسن تدبیر خویش و شناختی که هلاکو نسبت به وی داشت، به دربار هلاکو راه یافت.
هلاکو بعد از آشنایی بیشتر با خواجه نه تنها وی را در ساختن رصدخانه مراغه به خدمت گرفت، بلکه او را در شمار خواص خود درآورد و با وی در تدبیر حکومت مشورت میکرد.
خواجه نصیرالدین طوسی توانست در قامت مشاوری امین و محترم در دربار هلاکوخان حضور داشته باشد و بیشترین وقت خود را صرف تکمیل رصدخانه مراغه کرد.
خواجه نصیر به عنوان یک منجم با حمایت هلاکو، مساعدت لازم را به دست آورد و به تاسیس رصدخانه مراغه همت گماشت و این رصدخانه همچون یک کانون علمی عمده در آن زمان مطرح شد.
رصدخانه مراغه به کتابخانهای بزرگ مجهز بود که کتابهایی در زمینههای مختلف را در خود جای داده بود و طوسی برای توسعه آن تلاشهای زیادی انجام داد و آثار متعدد نجومی را تالیف کرد که معروفترین اثر او زیج ایلخانی (جداولی ایلخانی) به زبان فارسی است و بعدها به لاتین نیز ترجمه شد.
لینک گوتاه مصاحبه: https://narmkhabar.ir/?p=8816
هیچ دیدگاهی درج نشده - اولین نفر باشید