با ما همراه باشید

فرهنگی

نقش بستن نام مفاخر ادبی روی معابر مراغه

منتشر شده

در

میدان کریمی مراغه

چند سالی است که نام مفاخر علمی، فرهنگی و هنری پس از تکمیل لیست شهدای مراغه، روی تابلو معابر این کهن‌شهر نقش می‌بندد و از پویایی و پژوهش‌محوری جریان فرهنگی در میان مسئولانش حکایت می‌کند.

مسئولان امر نیز می‌گویند در مرحله نخست اسامی همه شهدا بر ورودی کوچه‌ها، خیابان‌ها و میادین این شهر نقش بسته و پس از تکمیل لیست شهدا نوبت به مفاخر تاریخی چون اشراق، زین‌العابدین، عبدالقادر و دیگر شخصیت‌های عصر حاضر همچون «کریمی» و «باریشماز» رسیده است.

حتی شهید دکتر «یوسف رهبری» به عنوان نخستین شهید مدافع سلامت شهرستان و شهید «خسرو رسولی» که طی سال‌های اخیر در مناطق مرزی به درجه رفیع شهادت نائل شده بود نیز از جریان فرهنگی نامگذاری‌ها طی سال‌های اخیر جا نمانده‌اند.

نامگذاری بر اساس دو محور شهدا و مفاخر ادبی 

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی مراغه که کمیسیون نامگذاری نیز زیر نظر وی فعالیت می‌کند، می‌گوید: در پنجمین دوره از شورای اسلامی شهر مراغه نامگذاری‌ها بر اساس اولویت در دو محور «شهدا» و «مفاخر علمی، فرهنگی و هنری» متمرکز شد.

به گفته «ناظم عزیزی» پس از نامگذاری نام مقدس شهدا با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، نوبت به هویت‌بخشی شهری و احیای نام‌های قدیمی و زنده نگاه داشتن نام و یاد علما، دانشمندان و مشاهیر علمی، فرهنگی و هنری رسید.

نامگذاری اسامی شهدا در اولویت است

مسئول حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری مراغه که در کمیسیون نامگذاری نیز عضویت دارد، در مورد جریان فرهنگی نامگذاری‌ها در سال‌های اخیر می‌گوید: اسامی همه شهدا طبق لیستی که بنیاد شهید و امور ایثارگران در اختیار این کمیسیون قرار داده، در نامگذاری معابر مراغه مورد توجه قرار گرفته است.

«ودود دوستی» ادامه داد: حتی اسامی بلوارها و معابر اصلی شهر نیز به خانواده‌های دارای دو شهید یا سه شهید اختصاص یافته که از آن جمله می‌توان به بلوار شهیدان ماهری، کرمی یا مقدم اشاره کرد.

وی با اشاره به اینکه بلوارهای شهیدان «عید گشایش» حدفاصل پل جهاد تا میدان مادر و شهید پرکار از کمربندی غربی میدان بسیج تا طالبخان از جمله نامگذاری‌های اخیر به شمار می‌رود، ادامه داد: مزین شدن یک کوچه در پهرآباد به اسم شهید توانا، نامگذاری یک کوچه در خیابان پاسداران به نام شهید اکبر معبودی و تغییر نام جودی‌آباد به شهید یوسف امامی از دیگر موارد محسوب می‌شود.

وی به نامگذاری یک میدان در شهر مراغه به اسم استاد «باریشماز» نیز اشاره و بیان کرد: استاد «حیدر عباسی» متلخص به «باریشماز» در دوم اردیبهشت ۱۳۲۲ در مراغه متولد شده و شاعر، عرفان‌پژوه، نویسنده و قرآن‌پژوه است.

به گفته «دوستی» تاکنون سه جلد از مجموعه پنج جلدی تفسیر موضوعی قرآن از سوی این قرآن‌پژوه به چاپ رسیده و از دیگر آثار وی می‌توان به «تبت یدا»، ترجمه نهج‌البلاغه به زبان ترکی آذربایجانی و ترجمه مثنوی به ترکی آذربایجانی اشاره کرد.

وی به نامگذاری یکی از پل‌های رودخانه صافی‌چای به عنوان پل زین‌العابدین مراغی نیز اشاره کرد و افزود: وی نویسنده کتاب سیاحت‌نامه ابراهیم‌بیگ به زبان فارس بوده و به اذعان برخی از ادبا اولین رمان‌نویس زبان فارسی به شمار می‌رود؛ ضمن اینکه نوشته‌های وی در شکل‌گیری مشروطه نیز تاثیرگذار بوده است.

پل اشراق امروز افتتاح می‌شود

نقش بستن نام مفاخر روی معابر مراغه

مسئول حوزه فرهنگی اجتماعی شهرداری مراغه به تعریض پل حدفاصل میادین استاندارد و ۱۶ اردیبهشت از سوی شهرداری اشاره و بیان کرد: این پروژه با نام پل «اشراق» در روز جاری افتتاح می‌شود.

وی اضافه کرد: «میرعبدالفتّاح موسوی مراغه‌ای» عالم، شاعر و عارف دوره‌ زندیه در قرن ۱۲ ه.ق بود که در شعر ترکی «فتاح» و در شعر فارسی «اشراق» تخلص می‌کرد.

وی اظهار داشت: «اشراق» به موجب خوابی به حلقه‌ی ارادتمندان عارف مشهور «میرمحمدتقی شاهی مشهدی» پیوست و پس از کسب فیض از محضر ایشان به مراغه برگشت و شیخ‌الاسلام شهر شد.

به گفته وی او ماجرای خواب عرفانی خود را در مثنوی فارسی خود به نام «ریاض‌الفتوح» بیان کرده و از او علاوه بر دیوان‌های فارسی و ترکی یک ساقی‌نامه نیز باقی مانده است.

مسئول فرهنگی اجتماعی شهرداری مراغه: «میرعبدالفتّاح موسوی مراغه‌ای» که در شعر ترکی «فتاح» و در شعر فارسی «اشراق» تخلص می‌کرد، نخستین مرثیه‌سرا در آذربایجان به شمار می‌رود

وی اضافه کرد: او به عنوان اولین مرثیه‌سرا در آذربایجان محسوب می‌شود و نسخ خطی دیوان اشعار اشراق مراغه‌ای در اغلب کتابخانه‌های ایران و جهان موجود است.

به گفته «دوستی» اشراق در سال ۱۱۷۵ ه.ق در مراغه به رحمت ایزدی پیوست و در بقعه مشهور به آقالار قبرستانی مدفون است.

وی این را هم مورد تاکید قرار داد که نرده‌های پل اشراق مراغی به به یک بیت فارسی از آن شاعر پرآوازه مزین شده، ضمن اینکه از طرح های گنبد سرخ نیز در طراحی نرده بهره گرفته شده است.

نقش بستن نام مفاخر روی معابر مراغه
 پل اشراق مراغی – تکنیک: معرق فلز – هنر خوشنویسی: طاها کفیل افشار 

«احمد دادرس فیاض» رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز ضمن قدردانی از کمیسیون نامگذاری معابر می‌گوید: این رویکرد موجب تعمیق شناخت از شهدا و مفاخر شده و در سایه آن بسیاری از اقشار جامعه با شخصیت‌های علمی، فرهنگی و هنری این کهن‌شهر آشنا می‌شوند.

رودخانه صافی چای از وسط شهر مراغه می گذرد و پل های روی این رودخانه که چندی پیش از عوامل ترافیک شهری به شمار می رفت، یکی پس از دیگری تعریض شده که آخرین آنها پل اشراق است.

ادامه مطلب
تبلیغات
برای افزودن دیدگاه کلیک کنید

یک پاسخ بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اجتماعی

تاثیر چندبُعدی مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه

منتشر شده

در

توسط

تاثیر توسعه معابر بر شهروندان و همچنین بودجه شهرداری به‌ دلیل ایجاد محیط جدید با کاربری‌های مختلف، از چندین بُعد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است و واکاوی این موضوع در پروژه مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه نیز تا حدودی از این اثرگذاری پرده برمی‌دارد.

این مسیر ۲.۲ کیلومتری با عرض ۳۵ متر، شهرک گلشهر در قسمت شرقی شهر را به انتهای خیابان ۴۸ متری وصل می‌کند؛ پروژه‌ای که عملیات اجرایی آن طی سال ۱۳۹۲ و در قالب طرح تفصیلی شهرداری کلید خورد و اجرای آن پس از مدتی تعطیلی از سال ۱۳۹۸ از سر گرفته شد.

اکنون که این پروژه در آستانه بهره‌برداری قرار دارد تاثیر آن در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی قابل بررسی است؛ هرچند که از کنار اثرگذاری آن در مشارکت انتخاباتی به عنوان یک اقدام امیدبخش نمی‌توان به سادگی عبور کرد.

تاثیر چندبُعدی مسیرگشایی از میدان رسالت تا الغدیر مراغه

کارشناسان علوم اجتماعی نیز شکل‌گیری یک محیط جدید برای سکونت و کار شهروندان را اقدامی در مسیر توسعه زندگی اجتماعی می‌دانند زیرا مسیرگشایی با ارزش افزوده زمین‌ها و ساختمان‌های اطراف آن و بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌های ساکن در آن منطقه همراه است و بهبود اقتصادی نیز به نوبه خود می‌تواند سطح زندگی ساکنان را متحول کند.

همین تغییر در اوضاع اقتصادی در سطح فرهنگی ساکنان منطقه نیز تاثیرگذار خواهد بود؛ هرچند که این تغییر و تاثیر ارزشمند فرهنگی در بیشتر موارد آن چندان تدریجی است که شاید ساکنان منطقه پس از چندین سال آن را متوجه شوند.

نکته قابل تامل اینکه با هر مسیرگشایی که نوعی سرمایه‌گذاری مدیریت شهری به شمار می‌رود، تعداد زیادی از ساکنان منطقه برای تغییر کاربری و مصالحه به شهرداری مراجعه می‌کنند و درآمد حاصل از آن، شهرداری را در اجرای پروژه‌های دیگر یاری می‌کند.

شهرداری برای اجرای این پروژه، ۸۲ هزار مترمربع از زمین‌های منطقه را خریداری کرده تا توسعه مراغه به سمت شرق این کهن‌شهر آغاز شود زیرا کارشناسان شهری معتقدند که شهر مراغه به دلیل موقعیت جغرافیایی فعلی، تنها از قسمت شرقی قابل توسعه است و این مسیرگشایی آغازی برای محدودیت‌های توسعه شهری خواهد بود.

کارشناسان می‌گویند خیابان ۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت تا الغدیر آغازی برای پایان محدودیت‌های توسعه شهری مراغه خواهد بود

یک املاکی در این منطقه می‌گوید: در هر مرحله از اجرای پروژه توسط شهرداری، ارزش املاک منطقه نیز بیشتر می‌شود تا جایی که حتی نصب ایستگاه خط ویژه هم در قیمت زمین و املاک این منطقه موثر بوده است.

«داریوش زینی‌زاده» بیان می‌کند: یکی از ویژگی‌های اصلی این پروژه وصل کردن شهرک گلشهر به شهرک امام علی (ع) بوده و تردد ساکنان این شهرک‌ها را تسهیل کرده است.

وی این را هم مورد تاکید قرار می‌دهد که قیمت آپارتمان‌های مسکن مهر واقع در شهرک امام علی (ع) نیز افزایش یافته است و بی‌شک اجرای این پروژه نه تنها بر مسایل اقتصادی بلکه بر مباحث فرهنگی و اجتماعی ساکنان نیز تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

خوش‌قولی مدیریت شهری 

«شمس‌الله اصغرزاده» معاون فنی و عمرانی شهرداری مراغه ۱۸ فروردین سال جاری با حضور در محل اجرای این پروژه گفته بود که «طی سه ماهه اول امسال عملیات جدول‌گذاری و آسفالت‌ریزی به میزان ۶۰ هزار مترمربع در این مسیر به اتمام می‌رسد»؛ اکنون یک ماه هم به پایان آن هدفگذاری باقی است و این خیابان در سایه خوش‌قولی مجموعه مدیریت شهری اکنون در مرحله آسفالت‌ریزی قرار دارد.

شهردار مراغه نیز روز شنبه از روند آسفالت‌ریزی این مسیر بازدید کرد و در حاشیه بازدید اظهار داشت: این خیابان ۳۵ متری در راستای یکی از مهمترین وظایف مدیریت شهری که همانا تسهیل عبور و مرور است، احداث می‌شود اما علاوه بر آن از چندین جهت از جمله بُعد اقتصادی برای مدیریت شهری و ابعاد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای ساکنان منطقه دارای اهمیت است.

«شهرام مروتی» در پاسخ به این سوال که توسعه معابر چه تاثیری در بودجه‌ریزی دارد، بیان کرد: بدنه معابر در اقتصاد شهری از اهمیت بالا برخوردار است و در حقیقت توسعه معابر به درآمدهای شهرداری غنا می‌بخشد.

به گفته وی تاثیر توسعه معابر به صورت سیستماتیک در همه بخش‌های مدیریت شهری اعم از ترافیک، شهرسازی، اقتصادی، فرهنگی و غیره قابل مشاهده بوده و اثرپذیری مولفه‌های شهری از توسعه معابر غیرقابل انکار است.

وی اضافه کرد: آسفالت‌ریزی و بهره‌برداری از این پروژه حدود یک ماه طول می‌کشد و پس از آن عملیات آسفالت‌ریزی ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پروژه ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی هم با توجه به وصل کردن شهرک‌های سهند و ولی‌عصر(عج) به شهرک گلشهر، حائز اهمیت است و علاوه بر اینکه در تسهیل ترافیک سهم مهمی دارد، نمی‌توان از تاثیر فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن چشم‌پوشی کرد و اثرگذاری آن در سال‌های آینده بیش از پیش مشخص خواهد شد.

وقتی توزیع برق مراغه جا می‌ماند

در میان سر و صدای ناشی از عملیات آسفالت‌ریزی این مسیر، نبود یکی از اساسی‌ترین ملزومات مسیرگشایی که در ایمنی عبور و مرور شبانه نیز تاثیرگذار است، به صورت ملموس احساس می‌شود.

حتی یکی از ساکنان منطقه در این زمینه ابراز نگرانی می‌کند و می‌گوید کاش اجرای طرح روشنایی بعد از آسفالت‌ریزی موجب تخریب دوباره مسیر و آسفالت نشود.

البته به گفته مجریان امکان انتقال برق از مسیر وسط این خیابان ۳۵ متری وجود دارد اما با این وجود نگرانی از تاریکی شب پس از آسفالت‌ریزی و برقراری عبور و مرور همچنان بر جای خود باقی است.

«مروتی» شهرداری مراغه نیز در این خصوص می‌گوید: تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری و توزیع برق مراغه به امضا رسیده است و در آینده نه چندان دور طرح تامین روشنایی این خیابان اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا بودجه امسال شهرداری مراغه با تمرکز بر دو موضوع توسعه معابر و صنعت گردشگری تدوین شده و اکنون طرح‌های مسیرگشایی و توسعه معابر با جدیت در حال اجراست.

به گفته مسئولان در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، امسال هفت طرح توسعه معابر در مراغه اجرا می‌شود و معابر شهری حدود ۱۰ کیلومتر توسعه می‌یابد که «بلوار ۴۵ متری سردار شهید سلیمانی» و «۳۵ متری حدفاصل میدان رسالت گلشهر و میدان الغدیر» از جمله همین طرحهاست. 

ادامه مطلب

فرهنگی

اثربخشی موزه‌ مجازی در کهن‌شهر مراغه

منتشر شده

در

توسط

موزه ایلخانی مراغه

ایده راه‌اندازی موزه‌ مجازی در شرایط ناشی از شیوع کرونا با جدیت بیشتر دنبال می‌شود تا بدون بستن بار سفر، فرصتی برای دیدن آثار تاریخی و هنری فراهم گردد اما به نظر می‌رسد کارایی و اثربخشی موزه‌های مجازی تابع مولفه‌هایی چون کیفیت تصویربرداری، به روز بودن نرم‌افزارها و منابع مالی است.

در حقیقت راه‌اندازی موزه مجازی به متولیان امر این امکان را می‌دهد که جذابیت بصری آثار و محوطه موزه را خواسته یا ناخواسته دستکاری کند؛ حتی ممکن است محدودیت‌های مالی بر کیفیت کار سایه بیاندازد و زیبایی‌های موزه از آنچه که هست، کمتر جلوه کند یا مخاطب را با زیبایی‌های ساختگی فریب دهد و از بازدید حضوری‌اش پشیمان سازد.

کارایی و اثربخشی راه‌اندازی موزه مجازی زمانی در کانون توجه قرار می‌گیرد که شهرستانی با منابع مالی محدود از موزه‌های منحصربفرد و ملی برخوردار باشد که کهن‌شهر مراغه با برخورداری از دو موزه تخصصی سنگ‌نگاره و ایلخانی از جمله آنهاست.

به ویژه آنکه موزه ایلخانی مراغه در ردیف موزه‌های دارای رده حفاظتی کشور قرار دارد و به عنوان تنها موزه ایلخانی کشور از اشیای تاریخی منحصربفردی بهره می‌برد؛ به همین دلیل نشان دادن جذابیت‌های بصری سکه‌ها و سفالینه‌های آن به منابع مالی قابل توجه، هنر تصویربرداری و بهره‌مندی از تکنولوژی روز نیاز دارد.

اثربخشی موزه‌ مجازی در کهن‌شهر مراغه
 موزه ایلخانی مراغه 

حتی ممکن است هنر هم در به تصویرکشیدن جذابیت‌های بصری آثار این موزه کم بیاورد اما هیچ یک از این اما و اگرها دلیل نمی‌شود که ایده راه‌اندازی موزه مجازی کنار گذاشته شود زیرا تصویر می‌تواند بر ذهن بشر تاثیر عمیق بگذارد.

علاوه بر آن در مورد این جمله معروف که «دوربین نمی‌تواند دروغ بگوید» باید شک و تردید داشت زیرا «عوامل متغیر بسیاری وجود دارد که تصویربردار به وسیله انتخاب آنها می‌تواند نظارت و احاطه نظر خود را در استفاده از تصویر نشان دهد» و این عوامل را می توان در کتاب مبانی سواد بصری، نوشته «دونیس اِ.دانیس» ترجمه مسعود سپر واکاوی کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مراغه نیز در مورد اهمیت موزه ایلخانی و راه‌اندازی تور مجازی این موزه می‌گوید: این موزه منحصربفرد از تمام ایلخانان دارای سکه و از همه تکنیک‌ها دارای سفالینه است و راه‌اندازی تور مجازی می‌تواند ظرفیت آن را به تعداد بیشتری از علاقه‌مندان در سطح دنیا معرفی کند.

موزه ایلخانی مراغه که در ردیف موزه‌های دارای رده حفاظتی کشور قرار دارد، از تمام ایلخانان دارای سکه و از همه تکنیک‌ها دارای سفالینه است

یعقوب طالبی بیان می‌کند: موزه‌ها در خودشناسی و احراز هویت تاریخی به ما کمک می‌کند اما شکل سنتی بازدید از موزه در عصر ارتباطات نخواهد توانست رسالت این مراکز فرهنگی را حفظ کند.

به گفته وی شعار امسال روز جهانی موزه با مضمون «آینده موزه‌ها، بازیابی و تصور دوباره» نیز این موضوع را القا می‌کند که باید به جای راهنمایی حضوری و شکل معرفی گردشگری در داخل موزه به فکر استفاده از تکنولوژی باشیم.

وی به یکی از مزیت‌های اصلی موزه‌های مجازی یعنی معرفی اشیا در سطح جهانی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: مکتب فرهنگی و هنری مراغه و حتی جلوه‌های معماری این کهن‌شهر در خلال موزه مجازی ایلخانی به جهانیان معرفی می‌شود.

«طالبی» این را هم مورد تاکید قرار می‌دهد که وجود موزه‌های ارزشمندی چون سنگ‌نگاره‌ها و ایلخانی از یک سو و مکتب فرهنگی و هنری مراغه از سوی دیگر، وظیفه متولیان و اهالی فرهنگ و هنر در زمینه اثربخشی فعالیت‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

اثربخشی موزه‌ مجازی در کهن‌شهر مراغه
 موزه سنگ نگاره‌های مراغه 

وی با اشاره به اینکه اداره‌کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی نیز با راه‌اندازی گردشگری دیجیتال و مارکتینگ صنایع دستی به فعالیت‌های مجازی روی آورده، اظهار داشت: با بهره‌مندی از تکنولوژی ارتباطی، صرفا به بازدید حضوری و خود اثر محدود نخواهیم شد.

راه‌اندازی موزه مجازی به عنوان یکی از مصادیق رسانه‌ای شدن فرهنگ در آینده نه چندان دور جنبه عمومی خواهد یافت اما آنچه مسلم است کیفیت کار نباید قربانی محدودیت‌های مالی شود زیرا کاستن از زیبایی‌های وجودی آثار اجحاف در حق تاریخ خواهد بود.

ادامه مطلب

فرهنگی

روابط‌عمومی عنصر اصلی تصمیم‌سازی است

منتشر شده

در

توسط

سیدذبیح‌الله امام‌زاده

کارشناس خبر و رسانه سازمان منطقه آزاد ماکو روابط عمومی را از عناصر اصلی تصمیم سازی مدیران عنوان کرد و گفت:‌امروزه دانش روابط عمومی در کشورهای توسعه‌یافته نه فقط یک واحد و جزئی اداری از یک نهاد یا دستگاه، بلکه یک واحد پژوهشگر و با نفوذ در جامعه هدف است که روی تصمیم سازی های کلی سازمانی و نهادی و تدابیر مدیران تاثیر می‌گذارد.

به گزارش نرم‌خبر سیدذبیح‌اله امام‌زاده روابط عمومی را عناصر اصلی تمام واحدهای یک مجموعه دانست و افزود: روابط عمومی دانشی است که هدف آن همانطور که از نامش بر می‌آید، ایجاد اتصال مفید و اثربخش بین یک مجموعه با جامعه هدف، بر اساس تحلیل داده‌های جمع آوری شده از یک نهاد و همچنین مخاطبان است.

وی افزود: روابط عمومی‌ها برای موفقیتشان مجبورند تا با شناسایی خواسته‌ها، سلایق و انتقادهای جامعه هدف آن مجموعه یا نهاد اقداماتی بر اساس نظام ارتباطات تعیین شده انجام دهند. بر همین اساس روابط عمومی‌ها در نقطه‌ای بین جامعه و هر نهاد قرار دارند و باید در مسیری قدم پیش بروند که منافع مشترک هر دو طرف را تأمین کند.

موفقیت روابط عمومی ها در گرو درک مناسب از مردم و فرهنگ آن منطقه است

امام زاده با بیان اینکه شناخت و درک مناسب از جنس جغرافیایی، فرهنگی و انسانی منطقه توسط روابط عمومی ها ضروری است ادامه داد: کارشناسان با درک مناسب باید در مخاطب شناسی نیز مطالعات لازم را داشته باشد.

وی روابط عمومی های نهادها و ادارات را آینه عملکرد و چشم بینای آن مجموعه عنوان کرد و بیان داشت: این مجموعه ها تاثیر بسیاری در تصمیم سازی و تدابیر مدیران  سازمان ها و موفقیت آنان دارند.

سردبیر نشریه آوای باغ شهر ایران افزود: روابط عمومی موفق روابط عمومی است که در انعکاس واقعیات بدون کم و کاست در جهت تنویر و تبیین اهداف و عملکردهای مجموعه ذی ربط  به جامعه و همچنین انعکاس بازتاب عملکرد سازمان در جامعه بصورت متقابل به مسئولین تمام تلاش خود را بنماید.

این کارشناس روابط عمومی اظهار داشت: روابط عمومی ها به عنوان پل ارتباطی مدیران، مردم و رسانه ها باید فعالیت موثری داشته باشند تا جامعه از روند کاری خادمان خود در ادارات تا حدودی آگاه شود البته بیشتر مردم از حوزه روابط عمومی و وظایفی که دارند مطلع نیستند و این ضعف روابط عمومی‌ها است.

امام زاده بیان داشت: روابط عمومی زمانی موفق است که بتواند پیامش را برای فرستادن به بهترین شیوه ممکن تبیین و آراسته کرده و بر اساس سلیقه مخاطب چینش کند و از آن مهمتر آن است که پیامی که از مخاطب دریافت می‌کند را در هر سطح و موقعیتی به بهترین شکل ممکن شفاف، واضح و صادقانه به سیستم خودش منتقل سازد.

استفاده از ابزارهای ارتباطی نوین از جمله شبکه های اجتماعی برای روابط عمومی ها گریز ناپذیر است. 

کارشناس خبر و رسانه سازمان منطقه آزاد ماکو در ادامه با بیان اینکه اگر روابط عمومی‌ها همه ابزارهای نوین ارتباطی و الکترونیکی را در اختیار داشته باشند ولی مهارت و راهبرد استفاده مناسب در زمان، مکان و شناخت مخاطب را نداشته باشند و همچنان به تفکر سنتی پایبند باشند، هیچ‌گاه به یک روابط عمومی بروز و موفق تبدیل نمی‌شوند افزود: همه ما امروزه شاهد پیشرفت سریع فناوری و همه گیرشدن استفاده از فناوری های نوین هستیم، اگر بخواهیم همچنان از روش و تفکر سنتی برای اطلاع رسانی استفاده کنیم بی شک نمی توانیم در دنیای ارتباطات جایی برای خود داشته باشیم.

وی گفت: گزارش تحقیقات نشان می دهند مردم تنها ۴ درصد از اطلاعات مورد نیاز خود را از طرق رسانه های مکتوب، ۲۴ درصد صدا و سیما و ۷۲ درصد از طریق شبکه های اجتماعی گوشی و سیستم کامپیوتری اطلاعات کسب می کنند.

امام زاده بیان داشت: اهمیت درک این موضوع این موضوع برای روابط عمومی ها به عنوان نهادهای اطلاع رسانی باید دوچندان باشد. البته ضعف هایی در این زمینه وجود دارد برخی باوجود داشتن این ابزار، دانش استفاده از آن را ندارند و برخی با وجود داشتن این دانش یا ابزار را ندارند و یا هنوز به تفکر و روش سنتی پایبند هستند.

این کارشناس با بیان اینکه ابزارهای نوین اطلاع رسانی امری است که شیوه های سنتی انتقال اخبار و اطلاعات توان مقابله با آن را ندارند ادامه داد: در واقع سرعت انتقال اخبار و اطلاعات در دنیای امروز به حدی بالا است که عمر یک خبر را بسیار کوتاه کرده و هر اتفاقی در هر نقطه از جهان به سرعت و در مدت چند دقیقه به کل دنیا مخابره می شود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: شفاف سازی اطلاعات و عملکرد های سازمان ها و تامین مطالبات موردنیاز مخاطبان  با ابزارهای نوین همواره باید مد نظر روابط عمومی ها قرار گیرد.

ادامه مطلب

برترین ها